Wednesday, November 30, 2011

Kau yang Teristimewa..WANITA

Barakallahulakum. Hmm, kadang-kadang ummi tengok citer drama tentang hubby-wife ni, selalu si isteri dihina dan si isteri mula merendahkan martabatnya sebagai wanita. Kononnya,mengapa diciptakan dirinya wanita(insan yang lemah). Sedangkan lelaki selalunya kuat, pemimpin, imam, ketua keluarga dan berkuasa dalam rumahtangga. Tapi,tahukah anda wahai wanita-wanita, betapa tingginya martabat kita di sisi ALLAH..?

1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat
daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab
baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang
tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak
soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama
orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang
takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah)lalu
diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah.Hendaklah
mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang
menyukakan anak perempuan seolah- olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail
a.s.

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat
(tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama
haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah" Segala puji
bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala
dosa." ; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui
shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke
atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir
kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama
aku(Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan
atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan
dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa
serta bertanggung jawab, maka baginya adala syurga.

10. Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-
anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka merekaakan
menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

12. Apabila dipanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah
panggilan ibumu dahulu.

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu
neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia
kehendaki dengan tidak dihisab.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara,
malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama
mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang
dan puasanya)

15. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang
lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya" "Siapa pula
berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib
sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya,
maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah
s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000
tahun).

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka
beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap
hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat
solat wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t.
mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan
setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-
dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira
sebagai mati syahid.

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu
badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.

27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun),
makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga
wajib baginya.

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah
akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana
menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20
orang hamba.

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang
sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati
anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah
mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu
kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta
keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang
tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka
ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga,
yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan
mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau
merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan
hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada
suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-
tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada
suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak,
Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan
rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siangdan
malamnya menggembirakan suaminya.

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya
melihatisterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh
rahmat.

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun
solat.

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam
keadaan letih akan medapat pahala jihad.

38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tolaemas
dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya
membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh
api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah
matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan
makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai
makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya
17 rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah
celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana
memuliakan dan menghormati suaminya).

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah.
Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya,
"Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak"Sabda
Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi
kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya
pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakanoleh
binatang itu dengan doa keberkatan.

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan
rezekinya.

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti
meyapu lantai di Baitullah.

45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika
membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka,
jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan
mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan
memadamkan seratus perbuatan jahat."

47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang
dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari
akhirat."

48. "Wakai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian
dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya
ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan
memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut
anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya
itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut
mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan
dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

50. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut
dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan
memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya
sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada
taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan
selamatlah ia melintas Titian Shirat."

51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80
tahun ibadat.

52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan
kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih
18 awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan
wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan
menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah
akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai
purdah di dunia ini dengan istiqamah.

54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri)
yang solehah.

55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula
kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang
kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah
engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.


Iklan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad)
SUBHANALLAH...ALHAMDULILLAH..Bersyukurlah.. tapi ingat, Rasulullah pernah mengatakan perempuan lebih ramai di neraka.
Dari Abdullah bin Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun. Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.” Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?” Rasulullah S.A.W bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu. Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah s.a.w bersabda: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama”

Tuesday, November 29, 2011

Alamak..lau uzur,cmner nak alihkan Al-Quran?

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Barakallahulakum. Para muslimah seringkali keliru tentang hukum memegang al-Quran ketika didatangi haid. Hmm..ummi dahulunya pun begitu sampaikan lau tidak berhadas/berwuduk, ummi sentuh berlapikkan tisu/kain untuk mengalih/meninggikan sikit Al-Quran. Niat ummi adalah kerana ummi rasa ummi tak suci untuk memegang kitab suci tersebut. Namun apabila bertanya pada abi..Abi sedikit kecewa. Bagi abi,adakah Al-Quran itu jijik@kotor hingga nak berlapik? Menghormati Al-Quran ada caranya tapi jangan silap cara. Apa pandangan org kafir jika melihat kita berbuat demikian?? Tiada hadis @ nas Al-Quran yang mengatakan wanita haid haram menyentuh Al-Quran padahal Al-Quran rujukan/panduan hidup kita tidak kira di mana pun kita berada dan bagaimana pun situasi kita.. Cara menghormati Al-Quran adalah biarkan dahulu Al-Quran tersebut dan trus ambil wuduk/mandi hadas. Seterusnya alihkannya tanpa was-was:). Lainlah jika dalam keadaan mudarat jika kita tidak segera angkat/alih, Al-Quran tersebut hampir terbakar atau jatuh dijalanraya..







So, setelah membuat sedikit research, ummi dapatlah kongsikan bersama hukum sebenar wanita haid dan Al-Quran.
Umumnya terdapat dua pendapat, yang pertama mengatakan tidak boleh manakala yang kedua berkata boleh.
Pendapat yang pertama merujuk kepada firman Allah:
Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci. [al-Waqiah 56:79]

Ayat al-Qur’an yang dijadikan rujukan oleh pendapat pertama adalah tidak tepat untuk dijadikan hujah kerana perkataan al-Mutatahharun sebenarnya merujuk kepada para malaikat sebagaimana yang boleh dilihat daripada keseluruhan ayat yang berkaitan:

Bahawa sesungguhnya itu ialah Al-Quran yang mulia, Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara, Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci; Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam. [al-Waqiah 56:77-80][2]

Berkata Ibnu Abbas radhiallahu 'anh, ayat “fii Kitabim-maknun” bererti di langit, yakni di al-Lauh al-Mahfuz manakala al-Mutatahharun adalah para malaikat yang suci.[3]

Justeru keseluruhan ayat sebenarnya menerangkan tentang kitab al-Qur’an yang sebelum ini tersimpan dalam al-Lauh al-Mahfuz, di sana ia tidak disentuh oleh sesiapa kecuali para malaikat sehinggalah ia diturunkan ke bumi kepada manusia.

Hadis yang dijadikan dalil melarang adalah juga tidak tepat sandarannya kerana perkataan al-Taharun yang bererti suci adalah satu perkataan yang memiliki banyak erti (lafaz Mushtarak) dan mengikut kaedah Usul Fiqh: Sesuatu perkataan yang memiliki banyak erti tidak boleh dibataskan kepada satu maksud tertentu melainkan wujud petunjuk yang dapat mendokongi pembatasan tersebut.



Pendapat kedua merujuk pada  sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
Tidaklah menyentuh al-Qur’an dan tidak juga mushaf melainkan orang yang suci.[1]
Perkataan suci dalam hadis di atas boleh bererti suci daripada najis seperti tahi dan air kencing. Boleh juga bererti suci daripada hadas besar seperti haid dan junub, dan suci daripada hadas kecil yakni seseorang yang dalam keadaan wudhu’. Ia juga boleh bererti suci dari sudut akidah sepertimana firman Allah terhadap orang-orang musyrik:
Sesungguhnya orang-orang musyrik itu najis. [al-Taubah 9:28]

Oleh itu perlu dicari maksud sebenar kepada perkataan suci dalam hadis di atas. Salah satu caranya ialah dengan mengkaji keseluruhan hadis di mana ia sebenarnya adalah sepucuk surat yang dihantar oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kepada seorang sahabat di Yaman. Pada saat itu Yaman adalah sebuah wilayah yang penduduknya masih terdiri daripada campuran orang bukan Islam dan Islam, justeru kemungkinan yang besar adalah surat tersebut bertujuan melarang al-Qur’an daripada disentuh oleh orang bukan Islam.

Himpunan antara asal usul hadis dan rujukan al-Qur’an kepada orang musyrik sebagai najis dapat mengarah kepada satu petunjuk yang tepat bahawa erti suci dalam hadis di atas sebenarnya merujuk kepada orang Islam. Justeru keseluruhan hadis sebenarnya melarang orang-orang bukan Islam daripada memegang kitab atau mushaf al-Qur’an.


Kesimpulannya, antara dua pendapat di atas, yang lebih tepat adalah pendapat kedua yang membolehkan seorang wanita yang sedang haid untuk memegang al-Qur’an.Bagi ummi, hormatilah Al-Quran dengan mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum menyentuhnya kerana menyentuh Al-Quran tanpa wuduk adalah antara dosa-dosa kecil..

Iklan: Buang sampah merata-rata pun antara dosa-dosa kecil. Apa salahnya buang ke dalam tong sampah yang disediakan? Bermula dosa kecillah terjadinya dosa besar..
Anda buat, anda dapat...Selamat beramal:)

Monday, November 28, 2011

Pahala seorang isteri solehah..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Barakallahu lakum..
 Isteri adalah ketua pentadbir di dalam rumah, dalam erti memberi sumbangan yang amat besar dalam melayan keperluan suami sama ada keperluan zahir mahupun batin. Isteri yang mengetahui hakikat ini akan bertindak bijak dengan mengerahkan segala daya dan upaya untuk megabdikan dirinya kepada suami, berbuat baik dan melayan suami, demi untuk memperolehi cinta yang tulus dari suami yang dikasihinya.
Bermulanya 12 Rabiul awwal 1431H(Maulidurrasul) ummi & abi  diijabkabulkan dengan sekali lafaz. Alhamdulillah..Tetapi mampukah ummi menjadi isteri solehah buat abi? Menguruskan rumah..menjaga anak-anak yang diamanahkan..di samping kerjaya ummi yang ALLAH tetapkan untuk bertugas di Universiti Malaya..?? Hmm..lau fikir penat, letih, tak berdaya..rasanya semuanya takkan berjalan dengan lancar dan sukarela. Abi selalu berpesan, buatlah kerja kerana Allah..sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, niatkan di dalam hati dan senyummmm..
Ni cenyum ke sengihh..hehe

Ummi tidak dapat menilai samada ummi seorang isteri yang solehah atau tidak kerana hakimnya adalah ALLAH. Tapi cukuplah sekadar suami redha dan bahagia dan senang hati. Kalau ummi buat sesuatu perkara, ummi akan tanya abi..ok x abi?sedap tak abi?cantik tak abi?hehe.. Kadang-kadang sampai abi maleh nak jawap dh, sekadar menjawap "ikut suka ummila..abi ok jer.." Syukur Alhamdulillah abi seorang yang  tak memilih sangat. Bagi ummi, semua wanita ingin jadi isteri solehah buat kekanda masing-masing kn..? Untuk membakar semangat wanita-wanita yang solehah semua.. Ummi nak share sket ganjaran di samping membahagiakan rumahtangga(reference:hadis-hadis Rasulullah).Moga kita dapat menjadikan rumahtangga kita harmoni dan rumah kita syurga kita..senyumm..dan senyum lagi..:))

Layan suami dengan baik dapat pahala jihad
Rasulullah menyebut dalam hadith bahawa apabila suami pulang ke rumah dalam keadaan letih dan isteri layan dengan baik maka dia memperolehi pahala jihad.
Jihad adalah sebuah amalan yang paling besar di dalam islam. Tidak ada pahala yang lebih melainkan pahala jihad. Orang yang mati di dalam berjihad adalah mati syahid, tidak melalui zaman perhisaban, melainkan terus masuk ke dalam syurga.
Menjaga adab rumah tangga
Rasulullah menyebutkan bahawa mana-mana wanita yang menyebabkan suami keluar ke jalan Allah dan menjaga adab rumahtangga akan masuk syurga 500 tahun lebih dahulu dari suaminya. Dia akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari. Dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga dan menunggang kuda yang dibuat dari permata yagut.
Demikian hebatnya pahala menggalakkan suami pergi berjihad, disamping mendapat pujian dari suami, juga akan masuk syurga lebih dari suaminya, dan akan mengetuai ribuan malaikat dan bidadari. Sungguh mulia kedudukan wanita yang solehah.

Menjaga solat dan mentaati suami
Rasulullah menyebutkan bahawa wanita yang menjaga solatnya, puasa dan taat pada suami, Allah izinkan dia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka. Bayangkan, betapa indahnya menjadi isteri yang solehah, yang diizinkan oleh Allah masuk syurga dari pintu mana sahaja yang ia suka. Satu bentuk penghormatan yang diberikan Allah kepada kaum wanita kerana ketaatan mereka kepada suami.
Melayan suami tanpa khianat dapat pahala 12 tahun solatRasulullah mengatakan, kalau isteri layan suami tanpa khianat dia dapat pahala 12 tahun solat. Pahala sebegini banyak tentulah menunjukkan kasih sayang Allah kepada wanita yang melayan suami dengan ikhlas tanpa khianat sedikitpun, sama ada semasa suaminya di rumah mahupun di luar rumah.Picit suami
Sabda Rasulullah bahawa wanita yang picit suami tanpa disuruh dapat pahala 7 lapis emas dan wanita yang picit suami bila disuruh dapat pahala 7 lapis perak.
Memicit suami apabila ketika suami baru pulang dari pejabat dan tentunya sangat letih, maka ketika itu terasa nikmat tangan isteri yang memicit kaki suaminya dengan penuh kasih mesra dan kasih sayang. Wajarlah kalau Allah memberikan pahala yang cukup besar kepada wanita yang dengan ikhlas memicit kaki suaminya.
Mendapat keredhaan suami
Wanita yang meninggal dengan keredhaan suaminya akan masuk syurga. Demikian janji Rasulullah kepada kita, yakni mana-mana perempuan yang taatkan suaminya, patuh dan setia, apabila meninggal dunia dan suami meredhainya, maka ia dijamin syurga.

teka siapakah ini??;)


Isteri yang melihat suami dengan pandangan sayang
Isteri yang lihat suami dengan kasih-sayang dan suami yang lihat isteri dengan kasih-sayang maka Allah pandang dengan penuh rahmat.
Pandangan kasih seorang isteri kepada suaminya dan begitu pula sebaliknya, merupakan pahala di sisi Allah. Oleh itu lama seorang isteri memandang wajah suaminya dengan kasih sayang dan lemah lembut, semakin besar rahmat Allah akan turun kepadanya.

Meredakan kemarahan suami dapat separuh pahala jihad
Jika suami datang dengan kemarahan tetapi isteri layan dengan baik dapat separuh pahala jihad.Kemarahan suami adalah kemarahan yang boleh mencetuskan kerenggangan di dalam rumahtangga. Oleh itu kemampuan isteri meredakan kemarahan suami merupakan karya besar bagi membunuh sifat iblis yangsedang menguasai suami, sehingga Allah menjanjikan separuh pahala jihad bagi isteri yang layan suami walaupun suaminya sedang marah.
RUMAH ITU SYURGA ISTERI….
“…Yang dikatakan syurga itu ialah ketaatan dan kesetiaan seorang isteri terhadap Allah dan suaminya serta tanggungjawab yang dijalankannya dengan ikhlas tanpa ada sebarang rungutan atau keluhan…”
KELEBIHAN ISTERI…
Melayan suaminya dijamin masuk syurga tanpa hisab dan
mengikut pintu yang disukai.
Hadis Nabi s.a.w yang bermaksud…
“Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang 5 waktu, puasa bulan ramadhan,menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk syurga mengikut pintu mana yang ia suka mengikut pilihannya.”
“ Mana-mana wanita yang melayani suaminya, meminyak rambut suaminya, menyikat janggutnya, menggunting misainya, mengerat kukunya, maka diakhirat ia diberi minum oleh Allah daripada air syurga dan ia diringankan seksaan ketika sakaratul..

Sunday, November 13, 2011

15 pintu syaitan..berhati-hatilah..

 15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

- pintu marah

- cinta dunia
- kebodohan(keengganan menghadiri majlis ilmu)
- panjang angan-angan
- rakus
- bakhil
- suka pada pujian
- riak
- ujub (merasa kagum)
- takut dan gelisah
- buruk sangka
- memandang rendah pada orang lain
- merasa suka pada dosa
- merasa aman daripada pembalasan "ALLAH"
- putus asa daripada rahmat "ALLAH"



15 Sanjata Menghalang Syaitan

- Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
- Banyakkan bezikir
- Banyakan Beristigfar
- Baca "la i' la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min"
- Jangan tidur berseorangan
- Baca doa pagi dan petang
- Bersugi
- Melaksanakan solat jemaah
- Berwudhuk sebelum tidur
- menutup aurat
- Membaca doa masuk tandas.
- Banyak berselawat pada hati
- Bertaubat, beristighfar
- Banyakan baca Al-Quran
- Membaca surh Yassin setiap pagi
 




Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir(ahli rumah menegakkan solat)
- Panghuninya jujur dan memenuhi janji
- Penghuninya memakan makanan yang halal (dan cara mendapatkannya halal)
- Penghuninya mengekalkan silaturahim (sentiasa mesra)
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa.

Petua Selesema & batuk..takmo ubat..

السـَّلامُ عـَـلـَـيـْـكـُـمْ
Barakallahu lakum. Hmm..lately,dh seminggu ummi batuk2 & selesema sket..huhu, Ummi berdoa je moga Allah sembuhkan cepat n janganlah terberjangkit dengan Wafa Sofea mahupun abi.. Memandangkan ummi  tak percaya sangat ubat-ubatan drug ni, so ummi call maktok mintak petua.. Mak tok cakap lau BATUK,
-Amik limau nipis n perah airnya + kicap..then minum. So far Alhamdulillah..dah kurang sket batuknya. Tapi itu untuk batuk biasa2 je, Lau batuk lebih dari seminggu dan berlarutan sampai 2minggu,better jumpa doc mintak antibiotic.

Kunyit hidup
Untuk SELESEMA pulak, maktok selalu bagitau kunyit hidup bagus untuk kanak2/baby macam Wafa, just asah dekat permukaan kasar n hasil asahan sapu pada hidung(time ni hidung akan bertukar colour kuning,hehe..xpe nanti mandi hilanglah)
n lau adult as parents macam ummi ni better guna daun sirih(amik lendirnya sapu pada hidung) . InsyaALLAH..nanti  dah takde meleleh-leleh dah..hehe.

Daun sirih

Tuesday, November 1, 2011

Bapak tak berperikemanusiaan

السـَّلامُ عـَـلـَـيـْـكـُـمْ
Barakallahu lakum.. Hi..Ni ummi nak sharing n warning ni.. Ummi dapat thru email, kwn ummi yang hantar.. It's bout heartless father that bothering his child..huhu.. Sungguh kejam bapak ini..Kesian sangat ummi tengok baby tu..  
video
Bagi ummi...baby tidurlah sesuatu yang menenangkan.. Tengok dia tidur pun kita rasa tenang kan.. Ni papa nakal..;p X baik tau..Kesian si tomei tu..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...