Tuesday, September 23, 2014

Kisah Ular dan Gergaji (Mengawal marah)



Barakallahu lakum.

Allahumma antassalaam waminkassalaam..wailaika ya'udussalam..fahaiyina Robbana bissalaam, waadhilnal jannata darussalaam, Tabarokta wata'alait, Ya zaljalali walikraam buat Wafa Sofea, Wafa Izzara, abi, family UmmiAbi serta muslimin muslimat dirahmati Allah..Amin..


Robbi Habli minassolihin buat anak2 solehah yang diredhoi ALLAH Subhanahu wa Taala..Wafa Sofea & Wafa Izzara..Amin..Amin..


Hi dear,
Ummi nak ceritakan kisah penuh makna yang ummi share dari status Telekung Project
Suatu malam seekor ular menyelit masuk ke dalam gudang kayu. Secara tak sengaja, ia menyusur di atas gergaji. Tajamnya mata itu gergaji menyebabkan perut ular terluka.


Ular tersebut naik berang dan beranggapan gergaji itu menyerangnya.
Ia pun membalasnya dengan mematuk gergaji itu berkali-kali, serangan tersebut menyebabkan luka parah di bagian mulutnya.

Marah dan sakit yang amat sangat, ular itu berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan 'musuh' tersebut. Ia pun membelit gergaji itu sekuat tenaga. Belitan tersebut menyebabkan lukanya teramat parah dan akhirnya ia pun mati di situ.

Di saat beremosi dan marah, rasanya mudah sekali bagi kita untuk melukai dan menyakiti orang lain.

Padahal kalaulah benar-benar kita sedar, sebenarnya yang akan terluka dan sakit adalah diri kita sendiri.

Maka benarlah sabda Nabi saw yang bermaksud, "Bukanlah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah."

(HR Bukhari & Muslim)

Moga anak-anak ummi(termasuk UmmiAbi) dapat menahan marah kerana marah itu punca kejahatan.

MenurutImam Al-Ghazali, sikap marah ialah nyalaan api bersumber daripada api Allah سبحانه وتعالى yang menyala dan menjulang tinggi sampai naik ke hati.


Namun kita dapat mengawal rasa marah dengan DIAM, AMBIL WUDHUK, ISTIGFAR, & GUNA AKAL YANG WARAS.

Teringat ummi kisah Saidina Ali R.A yang masih menggunakan akal dalam mengawal amarahnya..
Saidina Ali berada dalam satu peperangan di mana beliau hampir hendak memenggal leher musuhnya, tiba-tiba musuhnya itu meludah mukanya. Lalu Saidina Ali tidak jadi memenggal lehernya.
Maka musuhnya berasa pelik lalu bertanya kepada Saidina Ali mengapa tidak jadi membunuhnya?? Maka Saidina Ali menjawab: “Aku takut bahawa aku membunuhmu bukan kerana Allah tetapi kerana marah kepada kamu kerana meludahku.” Hebatnya Saidina Ali masih lagi menggunakan pertimbangan akal dan syariat walaupun ketika marah.


Apa-apa situasi pun ingatlah ALLAH..ALLAH..ALLAH..(kita akan rasa nikmat SABAR)
Allah kan suka orang-orang yang sabar.. (^,^)


Pesan Maktok: Diamlah...Lebih baik kita diam dari apa yang keluar dari mulut kita jadi sia-sia/dosa atau pencetus pergaduhan. Dulu , ummi pernah mengadu pada maktok si fulanah selalu ejek ummi kecil, budak sekolah tadika(padahal dah year 6~awet muda kott)... Tapi maktok selalu balas: "Mulut tempayan kita boleh tutup, Mulut manusia kita tak boleh buat apa2.. Diam & bersabarlah"
Ummi diam...bersabar & paling menenangkan hati dengan SENYUM meleret2 pada rakan tersebut. (siap bagi sedekah..Bukankah senyum itu sedekah?)
Alhamdulillah, balik dari sekolah, ummi dapat panggilan yang tak disangka-sangka dari rakan tersebut memohon maaf pada ummi beriya-iya. Kami jadi best friend lepastu.


Allah ketuk hati dia..Alhamdulillah.. Apapun situasi, berserah saja pada ALLAH...mengadu pada ALLAH.. Wallahu'Alam.. (^,^)

Thursday, September 4, 2014

BFF sakit


Barakallahu lakum.
Allahumma antassalaam waminkassalaam..wailaika ya'udussalam..fahaiyina Robbana bissalaam, waadhilnal jannata darussalaam, Tabarokta wata'alait, Ya zaljalali walikraam buat Wafa Sofea, Wafa Izzara, abi, family UmmiAbi serta muslimin muslimat dirahmati Allah..Amin..

Robbi Habli minassolihin buat anak2 solehah yang diredhoi ALLAH Subhanahu wa Taala..Wafa Sofea & Wafa Izzara..Amin..Amin..

Hi dear, BFF(Best Friend Forever) ummi pernah sakit. Ummi risau sangat. Itulah kekasih yang dengan izin Allah(syukur Alhamdulillah ya ALLAH) banyak menolong serta menyokong dalam perjuangan susu ibu ummi selama ini. Tanpa dia(dengan izin ALLAH dapat kumpul duit belinya), ummi mungkin tak dapat meneruskan penyusuan susu ibu selama 2tahun kepada kakak & sekarang Adik Zara(1tahun 5bulan). Ia sudah berjasa selama 4tahun.. Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah

Inilah BFF ummi..Sayang sangat kat dia..
Tapi baru-baru ni BFF ummi ni macam dah penat,
Selalu sangat keluar perkataan "bAtt" tu?
Masalah battery ke?atau dah rosak ke?huhu...please..sayang ummi, jangan rosak sekarang...Adik Zara baru setahun lebih... We need u...(T,T)

So, ummi called Aunty Aja...mohon bantuan. Aunty Aja berikan khidmat untuk servis. Mungkin dah tiba masanya BFF ummi ni berehat kan... Dalam minggu yang sama, sampailah FS spare untuk ummi guna sementara BFF ummi masuk wad.. Alhamdulillah, cepat & efisyen servis aunty Aja ni..(Thumb's up)


Minggu seterusnya Aunty Aja pulangkan semula BFF kesayangan ummi. Alhamdulillah..dah sihat sepenuhnya... Jantung BFF dah tukar..Nasib baik ade stok..hehe..

Harga jantung BFF ni pun dah RM500+. Huhu...abi cakap boleh beli pam lain(tapi bukan FSlah). Takmau2...nak FS jugak...(^,^) (Boleh google keistimewaan Medela Freestyle ni.)
Syukran jazilan kepada abi yang volunteer bayarkan rawatan BFF ummi ni. Abi kata, apalah sangat, jika dibandingkan jasa BFF ummi ni yang telah membuatkan kami jimat  tanpa perlu membeli susu-susu tin yang tak berkhasiat tu selama membesarkan kakak & adik Zara. Harga susu tin tu pun kalau sebulan RM50/tin. Kalau 4tahun...huhu..kiralah sendiri...Membazir...& menangis...(T,T)

Ohya, semenjak BFF ummi ni dah tukar jantung baru...Ummi rasa macam pakai FS baru pulak. Suction lebih effektif cuma apa yang ummi perasan bunyi je macam kuat sikit. Tapi suction dia sangat mantop. Bunyi tu ada juga ummi tanya abi kuat tak?Abi cakap sama je. Entahlah..mungkin perasaan ummi kot.. Kita tengok camner & apa solusinya nanti ok..

Susukanlah anak-anak dengan susu ajaib pemberian Allah ni. Beli gadjet mahal untuk diri sendiri mampu kan..Apalah sangat nak beli pam terbaik yang berjasa untuk 2,3 orang anak tanpa membazir beli susu2 yahudi?InsyaALLAH, niat yang murni Allah akan bantu.. Jika sesiapa rasa dia takde susu, boleh jumpa consult dengan pakar laktasi di hospital2 berdekatan atau cari di KIM atau TBN(The BF Networks). Ramai pakar yang bertauliah anda boleh jumpa & mereka ada pelbagai teknik untuk keluarkan susu & banyakkan susu. Jika takmampu ada breastpump pun, mereka akan tolong dapatkan..MasyaALLAH...ramai yang nak hulurkan bantuan. Cuma diri sendiri je perlu usaha serta sambut huluran bantuan & gali & gali ILMU.

UmmiAbi niat nak beri HANYA susu ibu pada anak2 semasa ummi disahkan mengandung anak pertama(kakak) lagi..Alhamdulillah, Allah permudahkan...di samping doa serta galakan & ILMU dari teman2 yang sama memperjuangkan SUSU IBU.. 

ALLAHU..Nikmat mana lagi yang kamu dustakan..?Berlapang dada, & sentiasa bersangka baik dengan ALLAH SWT..

Thursday, August 28, 2014

Mari menjala


Barakallahu lakum.
Allahumma antassalaam waminkassalaam..wailaika ya'udussalam..fahaiyina Robbana bissalaam, waadhilnal jannata darussalaam, Tabarokta wata'alait, Ya zaljalali walikraam buat Wafa Sofea, Wafa Izzara, abi, family UmmiAbi serta muslimin muslimat dirahmati Allah..Amin..

Robbi Habli minassolihin buat anak2 solehah yang diredhoi ALLAH Subhanahu wa Taala..Wafa Sofea & Wafa Izzara..Amin..Amin..

Alhamdulillah, 1st time ummi menjala untuk dapatkan roti jala ni... For the newbie macam ummi ni bila menjadi, bersyukur sangat-sangat. Abi pulak volunteer nak masakkan kari ayam...Alhamdulillah, pucuk di cita ulam mendatang. Itulah abi... Naikkan semangat ummi yang mula2 takut/risau nak buat. Takut x jadi...hihik. Tupun nak takut kan, Klau tak cuba, mana tahu ye tak?


Ummi pakai tiub roti jala dari Syarikat Menang ni.. Maklong yang jual. Senang sangat. Bila nak menjala je kita picit & bancuhan tepung pun keluar. So, takdelah menitik-nittik. Jika tak picit, ia tak keluar pun.. So, seronoklah ummi menjala macam2 design..hihi...

Alhamdulillah...WafaZara & Abi makan sampai licin... (^,^)

Ohya, lupa pulak.... Roti jala yang ummi buat ni tekstur dia lembut sangat. Ummi guna bahan-bahan seperti di bawah:
Ummi guna 1cawan Unbleached Flour + 1 suku cawan filtered water(Ummi tak letak susu langsung) + 1 biji telur. Letak serbuk kunyit sket. Then tambah garam pink himalaya secubit & 3sudu besar Olive oil..
Ummi blend kesemuanya & masukkan dalam tiub roti jala tu & menjala suka-suki..hihi.
Ya Allah, lembut sangat roti jala tu....Alhamdulillah..

Tips: Apa2 bahan mixture pun, perlu masukkan/blend/pukul bahan2 basah & ringan (telur,air,minyak,butter etc) dulu, then barulah bahan kering(tepung, baking powder etc). *X kisahla semasa anda buat kek, roti, lempeng dll)


Selamat mencuba.. (^,^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...