Tuesday, February 3, 2015

Pasu buat Ummi

Barakallahu lakum.
Allahumma antassalaam waminkassalaam..wailaika ya'udussalam..fahaiyina Robbana bissalaam, waadhilnal jannata darussalaam, Tabarokta wata'alait, Ya zaljalali walikraam buat Wafa Sofea, Wafa Izzara, abi, family UmmiAbi serta muslimin muslimat dirahmati Allah..Amin..

Robbi Habli minassolihin buat anak2 solehah & hafizah yang diredhoi ALLAH Subhanahu wa Taala.. iaitu Wafa Sofea & Wafa Izzara..Amin..Amin..

Aktiviti weekend homescooling kita kali ni Wafa & Zara buat aktiviti bebas..hehe... Ummi baru je pergi mandi & solat, tengok2 diorang dah deco2(sambil duduk atas meja pulak tu..)
Tapi ummi tak marah pun, terharu sangat sebab kakak kata dia buat sepesel(sebut special) untuk ummi... Touching sangat(T,T)

Ummi nak cari bungala...nak letak dalam botol hasil kerja tangan kakak.

Zara buat jugak....penutup botol susu diconteng cantik sangat di mata ummila.. <3 <3
Terima kasih sayang2 ummiAbi... Moga Allah hadiahkan kalian pasu & bunga2 syurga di syurga Firdaus nanti...Ameen..Ameen..Ameen.. (^,^)

Tuesday, January 6, 2015

Alhamdulillah..Allah dekatkan Tahfiz ASTAS


Alhamdulillah...kita dah masuk tahun 2015. Moga tahun ini lebih beriman dan bertaqwa kepada Allah. Moga tahun 2015 tahun untuk kita tingkatkan pahala & bekalan untuk akhirat. Kurangkan dosa2 yang boleh mengundang amarah kita & orang2 sekeliling kita. Kurangkan dosa2 yang menyebabkan kita lalai & terleka dengan hasutan syaitan. Nauzubillahi min zalik.



Berakhir tahun 2014, sudah setahun Wafa Sofea di tahfiz Assalahuddin di sek 23 Shah Alam. Dengan itu, sudah setahun juga ummiAbi pergi-balik kerja naik motor.
Rancangan untuk berkorban naik motor adalah kerana kekangan masa. UmmiAbi, kakak Wafa, & Zara keluar rumah seawal 6.30am, hantar Zara ke rumah mama(baby sitter) then terus ke Shah Alam untuk menghantar kakak Wafa di ASTAS Seksyen 23.Masa perjalanan amat mencemburui ummiAbi. Pernah kami dah hantar anak2 dan terus menaiki kereta menuju UM yang terletak betul2 di ibu kota KL menyebabkan kami sampai lambat dalam keadaan tercungap-cungap. Clock-in sistem ciptaan manusia yang hanya tertera "Late" menyebabkan kami mula cari inisiatif lain. Alahai...hidup berlari2 kerana sistem yang dicipta manusia, padahal kita bersusah payah menjalani hidup supaya mengutamakan Allah, keluarga dan kemudian kerja(atas pilihan). Akhirnya, pasrah juga kepada sistem..seolah2 hambakan diri pada sistem rekaan manusia. Allah..ampunkan kami..
Ahhh..kalau nak citer tentang sistem electronic attendance ni memang menjengkelkan. Kerana nak rekod cantik, ada yang menipu..kerana nak rekod cantik, ada yang bergegas clock-in dahulu then baru solat.. Allah atau sistem diutamakan..?? Teringat ummi pada entry Ummu Muhammad tentang hamba kepada sistem ni. Astagfirullah al azim.. Benar sekali kata2 UM, Kita hamba kepada Allah, bukan hamba kepada sistem/mesyuarat/kursus/rekod. Sampai bila?Allah... Moga Allah permudahkan Ya Allah.Moga Allah tingkatkan iman UmmiAbi..Ameen..

So, kerana asyik "late" atau terpaksa memanipulasi sistem menyuruh wakil clock-inkan, kami decide untuk menghantar anak2 dengan kereta then menukar menunggang kuda motor di shah Alam ke UM, Kuala Lumpur. Prinsip abi, walau bagaimana susah pun kita, abi sendiri akan hantar anak2 selamat sampai dan pulang dengan tangan abi sendiri. Abi nak pastikan anak2 selamat dengan mata abi sendiri.Abi ingin memastikan abi pergi kerja dengan hati yang tenang kerana dapat kucup anak2 & isteri :p  sebelum dan selepas abi balik dari kerja. Itulah ubat penenang abi.. Alhamdulillah...abi memang susah sket nak percaya orang luar. Bibik/driver/cleaner memang takkan ada kot dalam hidup kami sehingga abi tiba2 tukar fikiran kan..hehee. Tapi, memang tak perlu pun semua tu selagi kita boleh buat sendiri kan...kan..(^,^)

OK, berbalik pada tajuk, ampuuun, ummi selalu lari tajuk..kekeke  Assalahuddin Smart Tahfiz School(ASTAS) dengan rasminya sudah buka cawangan di BBR(Bandar Bukit Raja). Alhamdulillah...Alhamdulillah..1 lagi nikmat yang Allah permudahkan untuk kami tahun ini... Tahun ni kami tidak perlu lagi menghantar kakak Wafa ke sek 23 Shah Alam sebaliknya Allah dekatkan tahfiz kepada kami di BBR. Syukur yang amat..Allah dengar rintihan ummi yang hari2 sakit pinggang tunggang unta motor dan hirup Carbon monoksida(kalau jerebu?Allah..), berhujan ribut di dalam jem. Allah...ummi dapat rasa bagaimana perasaan penunggang2 motorsikal di Kuala Lumpur atau kota2/bandar besar. Ya Allah, selamatkanlah perjalanan kami...panjangkan umur kami serta berikan kesihatan yang baik pada kami..Amin..Amin..
Namun, eratnya ukhwah ummiAbi sepanjang perjalanan ke tempat kerja. Segala badai kami tempuhi dan pelajari bersama...Cewahh..haha. Bila hujan, ribut, dan jerebu yang teruk, saat itu abi lindungi ummi. Romantik jugak abi yer.. Memang pun.(^,^)

Sepanjang di ASTAS Shah Alam, banyak perubahan positif kakak wafa tunjukkan...Alhamdulillah.. Walaupun susuk badannya nampak kecil, tapi jiwanya sangat matang.. Namun, manja ngan abi masih lagi..hehee. Alahai...baru umur 4tahun kan.. Sikap childish 4years level memang ada,biasalah kanak2, mesti ada merajuk dan tantrum. Tapi kadang ummiAbi tak jangka tiba sifat "kakak-kakak" atau "anak sulung" tu lahir semulajadi dalam dirinya.Alhamdulillah..nikmat ummi sebagai ibunya.
Sifat2 tersebut automatik lahir bila Zara menangis, ummi sakit(sakit tekak je pun), abi penat, rumah bersepah atau tengok perkara2 yang sedih.. Dia akan terus tolong picit/bagi air kat ummiAbi, pujuk adik Zara & kemas rumah. Dah boleh diharap..Ya Allah...cepatnya masa.. Naper kakak besar cepat sangat???UmmiAbi macam x sempat nak main puas2 dengan kakak... Moga Allah panjangkan umur UmmiAbi supaya dapat memberikan kasih sayang yang tiada sape pun boleh bagi sebelum suamimu sayang..Ameen (T,T)

Ummi: Abi jangan manjakan sangat Wafa...ummi risau pulak jika dia terlalu bergantung pada abi.. Kalau abi ada dia mesti ngada2 sket..huhu

Abi: Biarlah....jika dia tak manja dengan kita, ummi sanggup ke dia cari "manja" di luar sana? Dengan sapa2 yang bukan kita..?Nauzubillahi min zalik. Biar segala-galanya dia serahkan pada Allah dan kita ummi&abinya.Full stop. Tiada insan lain...kecuali sebenar2 suaminya. Begitu juga Zara..
Lagipun..biarlah...time2 camni baru abi boleh bermanja dengan diorang, nanti dah makin dewasa..mereka makin malu dengan abi.. Berkepit dengan ummi je..Sian abi.... Dahla makin tua, anak istri makin jauhkan diri.. Ummi pulak makin tua, makin disayangi...huhu

Ummi: Haha...sentap pulak abi..:p

***********************************************************************
Harini 6hb Januari 2015- Hari pertama(Minggu Orientasi) Wafa Sofea di ASTAS BBR. Excited bukan main... Sepanjang cuti sekolah aritu asyik tanya, "bila kakak nak gi school ni?" "Bila school nak buka ni?" Hihi... Sabar kakak, sabar....(^,^)

Harini mudah sangat kejutkan kakak...asyik senyum je. Abi yang hantarkan tadi sebab harini abi CTR(Cuti Tanpa Rekod) sebab abi ada exam(Doakan abi ye..harini killer subject..huhu). Ummi called abi, abi cakap kakak ok je.Baik je dia...Alhamdulillah... Kakak x perlu ditunggu atau dipujuk. sebab ASTAS memang tempat favourite dia, cuma ummiAbi risau gak kot2 dia terkejut tak hantar ke ASTAS Shah Alam, tapi hantar ke ASTAS baru, cawangan BBR pulak..hehe. Tapi syukur pada Allah...Dia lebih yakin dari apa yg UmmiAbi jangkakan. Syabas kakak..Sayang kakak ketat2..<3 <3

Banyak sebenarnya kenangan manis dan indah sepanjang setahun kakak berada di ASTAS Shah Alam. Terima kasih buat semua "teachers" dan Ustaz yang tidak jemu mengajar kakak dan melayan kerenah anak syurga ini. Walaupun gaji kalian tidak setinggi pegawai atau pak2 menteri, tetapi gaji akhirat kalian adalah bonus yang tidak terdapat di mana2 agensi/company samada kerajaan atau swasta. Jazakumullah khairan kathiro..


Outdoor "Rehlah filmasjid". Archery is SUNNAH..Allahu Akbar

Belajar bersugi(sunnah)

Playgroup

Solat Dhuha tak tinggal dah..(^,^)

Kem solat & bulan 12 baru2 ni Wafa Sofea sambut birthday dengan sepupunya,Zafryn Naufal..

Semua aktiviti2 kat ASTAS memang Wafa enjoy sangat2. Alhamdulillah..
Alhamdulillah..Moga tahun ni kakak lebih bersemangat dalam menimba ILMU. Moga Allah permudahkan serta lembutkan hati kakak dalam menerima ilmu, menghafal serta menghafaz(pelihara serta terpelihara) AlQuran..Ameen..


Sunday, January 4, 2015

Filter kawan, teman & sahabat


Barakallahu lakum.
Allahumma antassalaam waminkassalaam..wailaika ya'udussalam..fahaiyina Robbana bissalaam, waadhilnal jannata darussalaam, Tabarokta wata'alait, Ya zaljalali walikraam buat Wafa Sofea, Wafa Izzara, abi, family UmmiAbi serta muslimin muslimat dirahmati Allah..Amin..

Robbi Habli minassolihin buat anak2 solehah & hafizah yang diredhoi ALLAH Subhanahu wa Taala.. iaitu Wafa Sofea & Wafa Izzara..Amin..Amin..

Alhamdulillah..masih dipanjangkan umur menemani Abi, & anak2 dan berjumpa tahun 2015..

Tahun 2014 macam2 dah Allah bagi kat kita kan...?Alhamdulillah...Allah dah bg mcm2. Kadang2 kita minta kaca Allah bg berlian. Ada juga kita minta tapi Allah x bagi rupanya Allah bagi yg lebih baik.. Nikmat mana lagi yg kamu dustakan?Allahu Allah..syukur Alhamdulillah... Moga kita lebih bertaqwa bermula tahun ini & tahun akan datang(jika Allah izinkan umur panjang). Tingkatkan pahala..kurangkan dosa..(peringatan tegas buat UmmiAbi...huh)

Sambil minum2 dengan abi...

Ummi: Moga tahun 2015 abi murah rezeki dan menjadi org2 yg suka bersedekah serta lebih bertaqwa..

Abi: Rezeki tu Allah dah tulis...Dari kita belum lahir lagi dah termaktub. Yang merisaukan adalah amalan2 kita. Yang kita nak bawa menghadap Allah kelak..Apalah kita nak bawa dan tunjukkan pada Allah nanti...
Kadang2 abi penat dah nak ambil tahu pasal dunia, politik, kenapa pemerintah begini, mengata orang tu buat dosa, mengata itu, mengata ini...Cukup2lah... Banyaknya dosa dari setiap perkataan dan perbuatan yg sia2 selama ni.
Di padang Mahsyar nanti, masing2 berbogel tidak berpakaian dan duduk dekat2 antara 2tapak kaki je antara kita semua. Masa tu takde siapa pun nak ambil tahu pasal aurat org sebelah yang tidak berpakaian. Tangan kau cantik ke..kaki kau putih ke..Takde. Semuanya memikir pasal diri sendiri. Apa yang hendak kita tunjuk pada Allah nanti...huhu. Cukup2lah buat dosa...Kita cari dan cari pahala walaupun sikit tapi meningkat/istiqamah..

Ummi:..............................Allah..................
*************************************************************
Ummi: Jika kita dah usaha elakkan dari dosa tapi orang/manusia yang mencari pasal ataupun membawa dosa2(gosip/umpatan) kepada kita, bagaimana?

Abi: Elakkan..jauhkan diri...

Ummi: Jika datang juga?

Abi: Tinggalkan....berpisahlah/buat tembok pemisah . Pilihlah sahabat untuk akhirat pula..

Ummi: Hmmm..ibarat FB, jika x suka atau annoying  friend kita tu menyusahkan atau sekadar menambahkan dosa sahaja, Unfriend je..Mudah kan..(InsyaAllah..jika perkara baik, Allah mudahkan..)


Persahabatan Menurut Al Hadis dan Al Quran
Susunan: Amiene Rev

Kawan, persahabatan dan persaudaraan mempunyai makna yang menjunjung prinsip kehidupan. Saya(rujuk Amiene Rev) telah menyusun beberapa hadis dan ayat-ayat Al Quran berkaitan dengan persahabatan untuk dijadikan rujukan.

Ayat Al Quran Mengenai Persahabatan: Sahabat Pada Hari Kiamat
(Pada hari kiamat kelak) orang yang bersahabat saling bermusuhan di antara satu sama lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa." (al-Zukhruf:67)

Hadis Persahabatan: Memilih Kawan
"Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya, maka berwaspadalah / bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat." (Riwayat Ahmad)


Ayat Al Quran Berkenaan Persahabatan: Orang Zalim Yang Menggigit Jari
"Pada hari itu orang yang zalim menggigit tangannya (jari) dengan penuh penyesalan sambil berkata alangkah baiknya kalau aku dahulu menurut ajaran Rasul Allah. Wahai alangkah baiknya kalau aku tidak menjadikan si anu sebagai sahabat karib. Ia telah menyesatkan aku dari mengingati pesanan (Allah) setelah peringatan itu datang. Memang syaitan akan melepaskan diri dari kejahatannya terhadap manusia. (Al-Furqan: 27-29)


Hadis Persahabatan: Tukang Besi dan Penjual Minyak Wangi
"Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Jangkitan Orang Durjana
"Jangan bersahabat dengan orang yang durjana nanti menjangkit kedurjanaanya kepada anda. Awas dari berkawan dengan rakan/sahabat yang jahat." (Al-Mustadrak ala al Sahihain)


Hadis Mengenai Persahabatan: Orang Mukmin
"Jangan bersahabat kecuali dengan orang Mukmin." [Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Jamuan Orang Bertakwa
"Janganlah memakan jamuan anda melainkan orang yang bertaqwa." (Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Cermin
"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Ikatan Setiakawan Kerana Allah
"Ikatan iman yang paling teguh ialah setiakawan demi Allah dan berkonfrontasi demi Allah, kasih demi Allah, benci pun demi Allah." (Riwayat Tayalasi, Hakim, Tabarani fi al-Kabir dan al-Ausat, Ahmad, Ibn Abi Syaibah, dan Ibn. Nasr)


Hadis Persahabatan: Memanfaatkan Kelebihan Diri Untuk Menolong Orang Yang Tidak Ada Kelebihan Tersebut
"Sesiapa yang mempunyai kelebihan tunggangan maka hendaklah dia membantu memudahkan untuk orang-orang yang tidak mempunyai kenderaan. Sesiapa yang mempunyai bekalan lebih maka hendaklah dia membantu orang yang tidak mempunyai bekalan." (Riwayat Muslim)


Hadis Persahabatan: Rasa Sayang
“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” (Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Doa Untuk Sahabat
Umar Ibnu al-Khattab meriwayatkan:
عن عمر رضي اللهم عنهم قال استأذنت النبي صلى اللهم عليه وسلم في العمرة فأذن لي وقال لا تنسنا يا أخي من دعائك فقال كلمة ما يسرني أن لي بها الدنيا

Pada suatu ketika saya memohon izin daripada Rasulullah s.a.w. untuk pergi menunaikan umrah. Baginda mengizinkan saya. Beliau berpesan “Jangan lupa mendoakan kami wahai saudaraku.”. Saya amat berbesar hati dengan ungkapan Baginda tersebut. (Riwayat Abu Daud)


Hadis Persahabatan: Bermanis Muka
Abu Dzar meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
عن أبي ذر قال قال لي النبي صلى اللهم عليه وسلم لا تحقرن من المعروف شيئا ولو أن تلقى أخاك بوجه طلق

“Jangan engkau memandang kecil perbuatan yang baik, walaupun sekadar bermuka manis apabila bertemu dengan sahabat” Riwayat Muslim)



Hadis Persaudaraan: Dua Muslim Berjabat Tangan
Rasulullah s.a.w. bersabda:
عن البراء قال قال رسول الله صلى اللهم عليه وسلم ما من مسلمين يلتقيان فيتصافحان إلا غفر لهما قبل أن يفترقا

“Setiap dua orang muslim bertemu dan berjabat tangan nescaya diampunkan dosa keduanya sebelum mereka berpisah” (Riwayat Abu Daud)



Hadis Persahabatan: Sering Ziarah-Menziarahi
Rasulullah s.a.w. bersabda: Allah s.w.t. berfirman:
عن النبي صلى اللهم عليه وسلم يرفعه إلى الرب عز وجل قال حقت محبتي للمتحابين في وحقت محبتي للمتزاورين في وحقت محبتي للمتباذلين في وحقت محبتي للمتواصلين في

“Orang yang berkasih sayang kerana Allah, orang yang saling berziarah kerana Aku (Allah), orang yang saling berbelanja membelanja kerana Aku(Allah), orang yang saling berhubungan kerana Aku(Allah), mereka semua berhak mendapat kasih sayangKu (Allah)” (Riwayat Ahmad)


Hadis Persaudaraan: Ucapan Untuk Sahabat - Kelahiran Anak
بورك لك بالموهوب وشكرت الواهب ورزقك بره وبلغ أشده

“Semoga Allah memberkati anda dengan kelahiran anak ini. Semoga anda bersyukur terhadap kurniaan Allah, mudah-mudahan anda dikurniakan kebaikan setelah ianya membesar.” (Diriwayatkan daripada Hussein Saidina Ali)


Hadis Persaudaraan: Ucapan Untuk Sahabat - Pulang Dari Perjalanan Jauh
الحمد لله الذي سلمك وجمع الشمل بك وأكرمك

“Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkan anda dalam perjalanan, mempertemukan saya dengan anda serta telah memuliakan anda dengan perjalanan tersebut.” (Diriwayatkan daripada Para Leluhur Silam; Salaf)


Hadis Persaudaraan: Ucapan Untuk Sahabat - Pulang Dari Medan Perjuangan Atau Jihad
الحمد لله الذي نصرك وأعزك وأكرمك

“Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadamu kejayaan, kemuliaan dan pengorbanan.” (Riwayat Muslim, Nas’I daripada A’isya)


Hadis Persahabatan - Ucapan Untuk Saudara - Pulang Dari Menunaikan Haji
تقبل الله حجك وغفر ذنبك وأخلف نفقتك

“Semoga Allah menerima ibadah hajimu, mengampunkan dosamu, serta menggantikan semula harta yang telah anda belanjakan.” (Riwayat Ibnu Sunni daripada Ibnu Umar)


Hadis Persahabatan: Memberikan Hadiah
عليك بالهدايا فإنها تورث المودة وتذهب الضغائن

Ad-Dailami meriwayatkan daripada Anas r.a.; Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; “Kerapkanlah memberi hadiah kerana ia boleh meneguhkan kasih sayang dan menghilangkan persanggitan hati.” (Riwayat Thabrani)

Dalam hadith yang lain Baginda bersabda:
تهادوا تحابوا

“Hendaklah kalian saling memberi hadiah, kelak kalian akan lebih mesra dan kasih.” (Riwayat Malik)


Hadis Berkenaan Persaudaraan Dalam Islam: Tujuh Hak Seorang Muslim Daripada Muslim Yang Lain.
Rasulullah s.a.w. menerangkan:
للمؤمن على المؤمن سبعة حقوق واجبة من الله وجل، الإجلال له في عينه، والود له في صدره، والمواساة له في ماله، وأن يحرم غيبته، وأن يعوده في مرضه، وأن يشيع جنازته، وأن لا يقول فيه بعد موته إلا خيرا عز


“Tiap orang Mukmin telah diwajibkan oleh Allah mendapat tujuh hak daripada orang mukmin yang lain:

iaitu memandangnya dengan penuh penghargaan,
menyimpan perasaan mesra dalam hati terhadapnya,
menghulurkan simpati dengan harta sendiri,
mengharamkan perbuatan mengumpat terhadapnya,
menziarahinya ketika sakit,
mengiringi jenazahnya (apabila meninggal dunia) dan
tidak menyebut tentangnya kecuali yang baik sahaja setelah ketiadaannya.”

(Riwayat Ibnu Babawaih)
Kredit sumber & ilmu bermanfaat hasil nukilan Duke Amiene



NotaUmmi:
Ingin sekali ummi tegaskan di sini(juga buat peringatan UmmiAbi juga)...
Dalam apa jua keadaan persahabatn/persaudaraan, janganlah ada perasaan 'bersangka-sangka". Sekali kita dah ada perasaan tersebut, syaitanlah makhluk paling girang dan gembira sekali..
Sentiasalah Husnuzon..elakkan Suudzon..





Firman Allah yang bermaksud : “Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya (di akhirat) tentang apa Yang dilakukannya.” (Al-Isra : 36)

Manusia hari ini SUKA bersangka-sangka..

Wahai sahabat/teman/saudara mahupun jiran sekalipun, Jauhilah sikap suka bersangka-sangka kerana ia bakal memusnahkan ukhwah seperti musnahnya kayu dimakan api, satu benda yang kita lihat, macam-macam kesimpulan yang boleh kita buat..semuanya bergantung kepada bagaimana kita menilainya..



Ada sangkaan BAIK..dan ada sangkaan BURUK..
Orang beribadah disangka riak
Orang yang “relax” disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka “diet”
Orang baik disangka buruk
Orang tutup pintu kuat disangka marah rupanya angin :p
Orang berkejar masuk rumah disangka Tak Nak tegur rupanya anak meragam/kita pun x solat lagi
Orang tak keluar disangka Sombong rupanya Anak tengah tak sihat..
Jadi...bersangka baiklah kita..



☼ Orang buruk disangka baik
☼ Orang senyum disangka mengejek
☼ Orang masam disangka merajuk
☼ Orang bermuzakarah disangka mengumpat
☼ Orang diam disangka menyendiri
☼ Orang menawan disangka pakai susuk
☼ Orang nampak ceria disangka membela

Mana tahu..
••► Yang diam itu kerana berzikir kepada Allah
Mana tahu..
••► Yang senyum itu kerana bersedekah
Mana tahu..
••► Yang masam itu kerana mengenangkan dosa-dosanya
Mana tahu..
••► Yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya
Mana tahu..
••► Yang ceria itu kerana cergas fikirannya & sentiasa mengingati Allah...




Kita tak tahu keadaan orang yang disangka-sangka itu. Bukankan berfikiran positif adalah yang terbaik. Mengapa manusia suka dosa2 free melainkan pahala2 free yang boleh dijadikan tiket ke syurga???Allah..Ya Allah..Mohon perlindungan dari Allah melindungi UmmiAbi serta keturunan kami dari sifat bersangka-sangka ini.. Ameen..Ameen.

2015 ni filterlah kawan/sahabat/saudara/jiran/ahli group anda. Jika terpaksa unfriend, itu lebih baik jika statusnya lebih ke arah dosa/keburukan..
Wallahu'Alam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...