Friday, January 25, 2013

Dilemma kahwin,kerana MEREKA

Barakallahu lakum.
Hi dear....ada seorang adik junior ummi ni dalam dilemma.. Dilemma untuk berkahwin..
Ummi rasa bukan dia seorang je rasa macamtu...Semua orang merasa...Boleh menangis jika kita dalam dilemma di bawah kan..?Tapi 1je maktok selalu pesan pada ummi jika ummi mengadu:
 "Senyum je, mulut orang...kalau mulut tempayan bolehlah tutup. Nanti kat akhirat tuntut pahala tu tau, sebab sekali mengata, kita dapat pahala diorang" Hehe, walaupun maktok berseloroh, tapi ummi tahu, yang penting sikap SABAR & YAKIN PADA ALLAH...JANGAN DENGAR CAKAP NEGATIF ORG..Hidup pasti bahagia..(^,^)


Pernah dengar atau alami sendiri dilemma di bawah tak?

KAHWIN HANTARAN MURAH ♥
☞ Ish! Murahnya hantaran dia, ni mesti bakal menantu dia sengkek ni!

KAHWIN HANTARAN MAHAL ♥
☞ Ish! Mahalnya? Nak jual anak ke apa?! Mesti nak menunjuk hantaran anak dia mahal.

KAHWIN UMUR MUDA ♥
☞ Ish! Muda-muda dah kahwin, ni mesti ade buat benda tak baik ni. Ntah-ntah dah ada isi kot!

KAHWIN DI LEWAT USIA ♥
☞ Ish! Dah tua baru nak kawen, tu la muda-muda tak nak kawen, org da beranak-pinak dia br nak kawen. Kesian, tak laku kot!

KAHWIN MAJLIS KECIL ♥
☞ Ish! Ni majlis kahwin ke ape? Kedekutnya, makanan pun ntah pape bukan selalu, buatlah besar sikit!

KAHWIN MAJLIS BESAR ♥
☞ Ish! Besarnye majlis. Kalah anak DATUK. Nak berlagaklah tu, macam anak die je nak kawen kat dunia ni!

DAH KAHWIN TAKDE ANAK ♥
☞ Ish! Dah lama kahwin, masih takde rezeki?tu la awal-awal taknak lagi, nak honeymoon konon. Kan tuhan tak bagi terus!

DAH KAHWIN ANAK SORANG ♥
☞ Ish! Bila nak tambah?Rugi anak sorang je..

DAH KAHWIN ANAK SATU JANTINA JER ♥
☞ Ish! Hero/heroin je belaka... Trylah dapat lain jantina pulak. Kena ada lelaki/perempuan, baru lengkap!

Sumber: FB

BERSANGKA BAIKLAH, JANGAN DENGAR KATA ORANG, DENGAR KATA ALLAH! HIDUP IN SYAA ALLAH BAHAGIA. NAK KAHWIN TAK SUSAH TAPI "MEREKA" DAN KITA YANG BUAT KAHWIN JADI TERSEKSA. REZEKI SELEPAS  KAHWIN ALLAH DAH JANJIKAN..

Di bawah ummi selitkan INFO KAHWIN dari laman web: www.iluvislam.com. & info kahwin muda.

Dalam Islam, perkahwinan dan hubungan suami isteri serta seisi keluarga adalah perkara mulia dipandang penting.Allah SWT yang mencipta manusia dengan sebaik kejadian, meletakkan unsur syahwat dan menanam perasaan kasih sayang yang bergerak selari dengan perkembangan kemanusiaan itu sendiri.

Islam meraikan fitrah dan keperluan hidup manusia, contohnya keperluan ingin dikasihi, mempunyai pasangan hidup serta keluarga sebagai tempat menerima serta mencurahkan kasih sayang.Oleh itu, semua orang yang berkemampuan dan cukup syarat dianjurkan berkahwin dan membina keluarga.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Dan di antara tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan di antara kamu suami isteri perasaan kasih sayang dan belas kasihan." (Surah al-Rum, ayat 21)






Islam turut memberi panduan bagi golongan muda yang ingin berkahwin dengan niat menjaga diri daripada dosa dan maksiat, tetapi khuatir rezekinya sama ada mencukupi atau tidak untuk menanggung keluarga.


Dalam hal ini, sekiranya usaha mencari rezeki dijalankan dengan tersusun selepasnya, yakinlah bahawa rezeki akan dimudahkan melalui perkahwinan itu.


Ia dinyatakan dalam firman Allah yang bermaksud: "Dan kahwinilah orang yang sendirian di antara kamu, dan orang yang layak (berkahwin) daripada hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan mengkayakan mereka daripada rezeki-Nya. Dan Allah Maha Luas Pemberian-Nya dan Maha Mengetahui." (Surah al-Nur, ayat 32)






Namun begitu, sekiranya seseorang belum mempunyai kemampuan dan persediaan menempuh kehidupan berkeluarga, maka hendaklah berusaha menahan hawa nafsu dengan sebaiknya.


Panduan itu diberikan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud: "Wahai orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) dapat mengawal mata dan kemaluan. Barang siapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW pernah menggambarkan kegembiraan Baginda di akhirat dengan bilangan umatnya yang ramai hasil daripada perkahwinan berlangsung di kalangan umatnya.


Sabda Baginda SAW bermaksud: "Nabi SAW menyuruh kami supaya berkahwin dan melarang kami membujang. Larangan itu beliau tekankan dengan cukup keras dengan bersabda: "Nikahilah wanita yang subur dan penyayang, kerana aku berasa bangga melihat umatku yang ramai pada hari kiamat kelak." (Riwayat Ahmad)


Namun begitu, kita perlu melihat dengan lebih terperinci bahawa apa yang menjadi impian Rasulullah SAW adalah umatnya ramai, berkualiti, mempunyai jati diri Muslim sebenar.





Nota ummi:
UmmiAbi galakkan anak2 kahwin awal..Tapi abi cakap pasangan masing2 kenalah yang menjdi kriteria yg perlu ada sebagai suami/isteri baitul muslim. Walau setinggi mana pun pangkat & harta,Yang plg penting ilmu akhirat di dada, baru boleh bawa pasangan ke syurga...(^,^)
Ek eh?

7 comments:

Irwan Alessa said...

hehe nice info.. apa pun mulut orang kita memang macam tu :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

banyak juga kebaikan kawin awal ni sebenarnya

Izan Ishak said...

k.izan suka entri ummi ni!

ya... k.izan pun antara pasangan yg kawen muda, hantaran sikit, majlis pun ringkas aje.

mulut manusia mmg tak boleh ditutup sampai bila2...

# pssttt...comelnya ummi masa kawen dulu!

Ummu Muhammad said...

bayaaaaaaaaaaaaaaaaaak sgt sbb ahkak kawin awal kan hehehe tpi suami tak awal sbb tue 7 tahun dr UM..

p/s: perasan mude kejap haha

UmmiAbi said...

Irwan:
Hehe...mulut org kann...lau mulut tempayan, boleh tutup cpt2..hehe:)

Wanieys:
Byk kaan...?Kahwin muda2, bercinta sampai tua..hehe

UmmiAbi said...

Ummi Izan:
Tgk ummi izan pn dah tahu kawen muda..Best kan..Muda2 dah de 6bodyguards.Nt dah tua semua hero2 ummi izan berebut nak peluk ummi izan..hehee

UmmiAbi said...

UmmuMuhammad:
Hehee..um pn kawen muda kan...?Tp mesti rasa cinta mcm baru kahwin kan..?sbb berjiwa muda...hehehe.. Yg best, anak2 diorang cakap adik..Suami cakap abang..Sabor jela..
Pernah dulu abi antar ummi masuk um, masa tu xdapat sticker kete lg, so cakap kat pakguard..nak antar adik..padahal isteri, pk guard siap salam bagi masuk..hehehee. Abi gurau2 je sbenarnya..huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...