Thursday, January 19, 2012

Lawak Gong Xi Fa Chai

Barakallahu lakum.
Lagi 2hari nak raya cina. De kat calendar ummi ni siap tulis Gong Xi Fa Chai..bermaksud,tahniah kerana anda sudah kaya-raya..perkataan yang sering disebut selain “gong xi fa cai” ialah “xin nian kuai le-harap anda gembira. Pesanan ummi pada yang beragama Islam, jika nak wish perayaan, kenalah tahu maksudnya ye. Jangan suka2 je sebut, takut jatuh hukum HARAM. Contohnya macam MERRY CHRISTMAS, bermaksud sejahtera ke atas tuhan yesus.Nauzubillah..
Jadi, mengucapkan selamat kepada mereka berkenaan dengan hal itu adalah haram, baik mereka itu rakan-rakan sepejabat dengan kita seorang (Muslim) ataupun tidak.
Bila mereka mengucapkan selamat berkenaan dengan hari-hari besar mereka kepada kita, maka kita tidak boleh menjawabnya kerana hari-hari besar itu bukanlah hari-hari besar kita. Juga kerana ia adalah hari besar yang tidak diredhai Allah Taala; baik disebabkan perbuatan mengada-ada ataupun disyariatkan di dalam agama mereka akan tetapi hal itu semua telah dihapus oleh Din-ul-Islam yang dengannya Nabi Muhammad Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam diutus Allah kepada seluruh makhluk. Allah Taala berfirman.
Ertinya : Barangsiapa mencari agama selain dari agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia diakhirat termasuk orang-orang yang rugi [Ali Imran:85]
Demikian juga, haram hukumnya bagi kaum Muslimin menyerupai orang-orang Kafir, seperti mengadakan majlis atau pesta-pesta berkenaan dengan hari besar mereka tersebut, saling memberi hadiah, membagi-bagikan manisan, hidangan makanan dan semisalnya. Hal ini berdasarkan sabda Nabi Shallallhu ‘alaihi Wa Sallam,
Ertinya : Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari Mereka[Hadits Riwayat Abu Daud]
Bagi ummi, menyerupai @ join mereka di dalam sebahagian hari-hari besar mereka akan menyebabkan timbulnya rasa senang di hati mereka atas kebatilan yang mereka lakukan, dan hal itu boleh membuat mereka mencari-cari kesempatan (dalam kesempitan) dan menghinakan kaum lemah (iman). Dan barangsiapa yang melakukan sesuatu dari hal itu, maka dia telah berdosa, baik melakukannya kerana berbasa-basi, ingin mendapatkan simpati, rasa malu atau sebab-sebab lainnya kerana ia termasuk bentuk peremehan (penghinaan) terhadap Dinullah dan merupakan sebab hati orang-orang kafir menjadi kuat dan bangga terhadap agama mereka. Seolah-olah kita meredhai kekufuran mereka..
Kepada Allah kita memohon agar memuliakan kaum Muslimin dengan Din mereka, menganugerahkan kemantapan hati dan memberikan pertolongan kepada mereka terhadap musuh-musuh mereka, sesungguh Dia Maha Kuat lagi Maha Perkasa.

Ish..ish..Ummi tulis tadi nak story lawak Gong Xi Fa Chai kan..? aiyaa..ummi tertazkirah pulak. Soli2..
Meh sni,ummi nak share citer ni, layan yer..:)

Subject: Chinese Names - Annie Wan (Anyone)

Caller : Hello, can I speak to Annie Wan? (Anyone)

Operator : Yes, you can speak to me.

Caller: No, I want to speak to Annie Wan!

Operator: You are talking to someone! Who is this?


Caller: I'm Sam Wan (someone). And I need to talk to Annie Wan! It's urgent.

Operator: I know you are someone and you want to talk to anyone! But what's this urgent matter about?

Caller: Well... just tell my sister Annie Wan that our brother Noel
Wan (no one) was involved in an accident. Noel Wan got injured and now Noel Wan is being sent to the hospital. Right now, Avery Wan (everyone) is on his way to the hospital.

Operator: Look if no one was injured and no one was sent to the
hospital, then the accident isn't an urgent matter! You may find this hilarious but I don't have time for this!

Caller: You are so rude! Who are you?

Operator: I'm Saw Lee. (Sorry )

Caller: Yes! You should be sorry.

4 comments:

Yumida said...

hihi...me Sam Shaheizy Sam....

baru tau la meaning merry christmas tu....entry yg bgs....

nUr aDiLa said...

hehe...follow blog nih..^^

UmmiAbi said...

Yumida: Hehe..ummi pun abi yg bagitahu, tu yang wat entry ni selit skali..
nUr aDiLa: Tq dear..:)

msredcheesecake said...

Baru tau maksud meli krismas...

Lawak la nyonya ni... Heee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...